Børge Biilmann-Petersen
(1897-1941)
Børge Biilmann-Petersen var både tegner og maler. Han blev udlært på Teknisk Skole hos malerne Folmer Bonnén og Harald Giersing. Hans nervøse, rastløse temperament lod ham dog kun i ro få måneder hvert sted og mest lærte han utvivlsomt på sine talrige rejser til alle vigtigere europæiske lande samt Marokko. Fremfor alt fik Paris stor betydning for ham, og han var meget inspireret af de franske mestre Toulouse-Lautrec, Manet og Renoir.
Han blev tilknyttet Pressens Magasin og Ekstrabladet. Omkring 1920 leverede han også bidrag til satiriske tidsskrifter som Klods-Hans, Exlex og især Svikmøllen. I 1920erne arbejdede han i et par år i Paris på det satiriske tidskrift bladet Le Rire, og efter hjemkomsten blev han medarbejder ved Berlingske Tidende og B.T. Han har desuden udført et antal plakater og litografier samt dekorationer til Det kgl. Teater og Co-optimistrevyerne.
Plakaten for den nye kæmpebiograf Kinopalæet i København blev i 1918 tegnet af Børge Biilman-Petersen, der samme år var involveret i en polemik om, hvordan den ideelle plakat burde se ud. Debatten udsprang af en stor plakatudstilling i Rådhushallen i København, som han kritiserede i tidsskriftet Sort paa Hvidt. Denne plakat er en af hans bedste og et passende indlæg i debatten. Den viser tidens mondæne par, hun med pelsstola og han med høj hat og cigaret i silhuet, ses på vej til byens splinternye kæmpebiograf på Frederiksberg.
Børge Biilman-Petersens sidste arbejde var en gavlreklame for stormagasinet Crome & Goldschmidt, som efter hans død blev fuldført af hans nære ven, tegneren Ib Andersen (1907-1969).