Axel Nygaard
(1877-1949)
Axel Nygaard begyndte sin kunstneriske løbebane som en af de mest bidende karikaturtegnere, som dansk kunst endnu havde kendt. Efter 7 år på valsen rundt i Europa kom han i 1902 inspireret og kampklar tilbage til Danmark, fast besluttet på at blive karikaturtegner. Det blev han med eftertryk i bl.a. Klods-Hans, Middagsposten, Blæksprutten og Ekstrabladet.
Senere kom der en mildhed i hans streg, og han huskes især for sine daglige vejrtegninger, som i 40 år var fast stof på Politikens dag-til-dag side. De var smilende og enkle, altid tegnet under samme kroket-lignende himmelbue, men ikke uden at ophavsmandens satiriske udgangspunkt alligevel kunne anes. Hans vejrtegninger var små stiliserede mesterværker, der lyste op i avisen.
Ligesom tegningerne, så blev Axel Nygaards plakater mildere med årene. Hos Dansk Plakatkunst er han repræsenteret med Flyveugen fra 1909, en plakat for et flyvestævne i flyvningens barndom, hvor aviatikerne kæmpede om luftrummet og satte de mest afsindige rekorder.
Da to franske piloter Chanteloup og Chevillard i 1913 og 1914 gæstede København, lavede Axel Nygaard også plakaterne for deres halsbrækkende flyveopvisninger med sine så karakteristiske bogstaver lavet med fed penselskrift, der blev et kendetegn for hans senere plakatproduktion.
Desuden lavede Axel Nygaard bogomslag, bogillustrationer og dekorationer, bl.a. til den store Baltiske Udstilling i 1914, som blev udført sammen med vennen, plakattegneren Valdemar Andersen. De tilhørte begge den første generation af professionelle tegnere, der lærte kunsten at lave plakater og fik en decideret produktion af dem.