Nimbus (1926)
Kunstner: Valdemar Andersen
Plakat : A3
Det er den første Nimbus-model, der er afbildet på plakaten med det unge par i sommerlandet.
Tegneren Valdemar Andersen, der havde været frontfigur siden plakatens danske gennembrud i begyndelsen af århundredet, brugte i sine sidste år en meget let og luftig art deco streg, som er tydeligst på plakaten for Nimbus.
Størrelse:
Historien bag plakaten
Kakkelovnsrøret
Nimbus er Danmarks eneste seriefabrikerede motorcykel, og den blev fremstillet fra 1919 til 1960 af selskabet A/S Fisker og Nielsen i to forskellige udgaver.
P.A. Fisker producerede sammen med H. M. Nielsen elektriske motorer og fra omkring 1910 nogle af de tidligste støvsugere i Europa. Fisker mente, at han kunne udvikle en motorcykel efter sit helt eget design. Den første prototype stod klar i 1918. Fisker kaldte sin motorcykel for Nimbus, som betyder stråleglans.
Det er den første model, der er afbildet på plakaten med den rene sommer-idyl og det unge par, der på Nimbus er kørt ud i sommerlandet og holder en romantisk pause fra støvet og strabadserne. Tegneren Valdemar Andersen (1875-1928), der havde været frontfigur siden plakatens danske gennembrud i begyndelsen af århundredet, brugte i sine sidste år en meget let og luftig art deco streg, som er tydeligst på plakaten for Nimbus.
Den første Nimbus model var i produktion fra 1921-28 og havde 4 cylindret rækkemotor på 746 cm³, som trak på baghjulet gennem en kardanaksel i stedet for kædetræk, som de fleste andre motorcykler havde og stadig har. Dens ca. 10 HK gav den en topfart på omkring 85 km/t med sidevogn monteret. Den havde affjedring på både for- og baghjul, og den fik tidligt tilnavnet Kakkelovnsrøret på grund af benzintankens udformning i et tykt rør, som også var en del af stelkonstruktionen. Nimbussens kraftfulde motor og fjedrene bagstel vandt stor anerkendelse for at være et teknisk fremskridt, men det ærgrede P.A. Fisker, at mange grinede af nimbussen og kaldte den for kakkelovnsrøret på grund af den rørformede benzintank.
Efter at være blevet skuffet over det dårlige salg begyndte Fisker at deltage i alle de motorcykelløb, han kunne, ofte med sidevogn monteret, og fik på den måde opbygget et godt ry for maskinen. Ikke desto mindre resulterede de forhøjede skatter samt den økonomiske krise i 1920'erne i, at Fisker og Nielsen blev tvunget helt at standse produktionen omkring 1929 efter kun at have lavet 1300 maskiner af den første Nimbus.
Kunstneren
Valdemar Andersen
Valdemar Andersen er blevet kaldt fadderen til det 20. århundredes moderne, danske plakat.
Læs mere