Det Nye Aarhus (1933)
Kunstner: Henrik Hansen
Plakat : A3
Aarhus i fremdrift anno 1933. Dynamikken på havnen inspirerede den århusianske tegner Henrik Hansen, der stod bag den smukke og næsten reklameagtige plakat med klare farver og en smuk skrift, der meget originalt viser havnen i fugleperspektiv - med pakhuse og fragtdampere, der fint spejler sig i havnens vand.
Størrelse:
Historien bag plakaten
Aarhus-fremstød i København
Aarhus får i disse år en historisk ansigtsløftning. Den nye bydel Aarhus Ø vokser frem i den tidligere containerhavn på Aarhus havn, hvor der med tiden bliver plads til 7000 indbyggere og 12.000 arbejdspladser. Byens ansigt mod havet er forandret, og det er nye tider.
Men Aarhus har også tidligere taget arkitektoniske kraftspring, og bl.a. blev der virkelig gået til den i 1930erne.
Plakaten for DET NYE AARHUS fra 1933 gemmer på historien om en glemt udstilling på Københavns Rådhus, hvor hele Rådhushallen var fyldt med fotografier og modeller af Aarhus, med dens nye anlæg og kommende byggerier. Udstillingen var bygget op omkring en stor modelby af Det Nye Aarhus, og skulle vise københavnerne, hvordan Aarhus skulle forvandles til en moderne og driftig storby.
På udstillingen vistes en miniature model af Aarhus Havn med de store, pragtfulde siloer, som en avis kaldte dem i omtalen af udstillingen. Siloerne genkendes også på den smukke plakat for udstillingen og symboliserer et Aarhus i fremdrift anno 1933. Dynamikken på havnen inspirerede den århusianske tegner Henrik Hansen, der stod bag udstillingens smukke og næsten reklameagtige plakat med klare farver og en smuk skrift, der meget originalt viser havnen i fugleperspektiv - med pakhuse og fragtdampere, der fint spejler sig i havnens vand.
Udstillingens midtpunkt var en kæmpe model af det kommende byggeri til det nye Århus Universitet med Universitetsparken, dens professorboliger og fakultetsbygninger. Anlægget havde vundet 1. præmie i en arkitektkonkurrence i 1931 og var tegnet af arkitekterne Kay Fisker, C.F. Møller og Povl Stegmann sammen med havearkitekten C.Th. Sørensen. De første bygninger stod klar i 1933, allerede året efter udstillingen, blot 5 år efter at det blev vedtaget, at Aarhus skulle være en universitetsby. Også dengang gik det stærkt i landets næststørste by.
Københavneravisen Politiken skrev i sin omtale af udstillingen:
“Aarhus vokser stærkt, procentvis dog endnu stærkere end København, Baade mod Nord og Syd udvider Byen sig, men medens den nye Bebyggelse mod Nord gennemgaaende er lav, Rækkehuse og Haveboliger, bestaar de nye, sydlige Bydele af større Beboelseskarréer. Der er dog sørget rigeligt for brede Boulevarder og aabne Pladser, saa der er baade Lys og Luft for Beboerne.”
Københavnerne kunne også se planerne for den nye Ringgade, som skulle føres uden om byen. Der var en model af den nyligt overdækkede Aarhus Å, dog her med københavnsk postevand, der strømmede under et tag af cement, der gjorde det ud for at demonstrere overdækningen af den nye, brede Aaboulevard.
Et snedækket København tog imod på åbningsdagen. Til indvielsen var også indbudt en række forhenværende Aarhusianere, nu bosiddende i København, så de kunne få lov at se, hvordan deres hjemby var i en rivende udvikling. De kunne høre formanden for den københavnske borgerrepræsentation byde Aarhusianerne velkommen til København og københavnerne velkommen til Det Nye Aarhus.
Udstillingkomiteen forudsagde nemlig, at man ikke kunne være længe på udstillingen, før man fik lyst til at tage på en Aarhus-udflugt, og blandt tombolaens mange gevinster var derfor 30 gratis rejser til den jyske hovedstad – Det Nye Aarhus.
Kunstneren
Henrik Hansen
Henrik Hansen tegnede en del plakater og designede desuden logoer og etiketter til forskellige firmaer, bl.a. den turbanklædte inder for Tørsleffs Vanila.
Læs mere